Professioneel - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Liesbeth Beg - WaarBenJij.nu Professioneel - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Liesbeth Beg - WaarBenJij.nu

Professioneel

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

07 Januari 2014 | Kenia, Nairobi

Gisteravond leerde ik ook de DJ’s van Sarakasi kennen. Zij kunnen in hun eigen ‘crib’ (= 3 vierkante meter) draaien en muziek mixen en maken. Ik vroeg of ze ook Armin van Buuren speelde, maar helaas deze kende Joseph niet. Best wel gek als je als DJ Armin niet kent toch? Goed, ik kopieerde mijn hele muzieklijst naar zijn computer en hij ging mixen. Geweldig. Zelfs ‘Ik ben een pechvogel’ kwam voorbij. Daarna ging ik naar het appartement en heb voor mijzelf gekookt. Ik vond in het raamkozijn afwasmiddel voor groenten en fruit: very strange. Maar ik heb het maar gebruikt haha. De tomaten zijn hier veel smaakvoller (zou het komen door dat afwasmiddel?) en de uien veel scherper. De vis is hier veel dieper gevroren, die heb ik dus niet gegeten haha, het was wel een poging tot tilapia (H&E!). Daarna vertrek ik naar de Wifi op de gang. In het grote donkere gebouw zit ik helemaal in mijn eentje. Gelukkig is daar Piet op de skype. Terwijl hij de afwas doet thuis (hahaha) sorteer ik wat foto’s. Dan verschijnt de bewaker. Het is een jonge jongen die iedere nacht het gebouw bewaakt, Jon. Op de parkeerplaats staat een andere man. Beide mannen komen af en toe langs om te vragen hoe het gaat, of ik wat thee wil (lees: melk met thee) of tot slot: of ik een beetje anti-mug nodig heb. Ze zijn blij met de baan die ze hebben, het geld dat ze krijgen en ze zijn blij dat er een verdwaalde wazungu op de gang zit om af en toe mee te kletsen. Ik ben blij dat zij er zijn en ik niet zo alleen ben.

Vanmorgen ben ik vroeg opgestaan om bij de acrobaten te kijken. Ik was echt ontzettend onder de indruk, wat een talent en vooral: wat een gevoel. Deze mensen werken vanuit hun hart en vanuit hun gevoel. Wederom was iedereen heel aardig tegen me. Ze vroegen me om mee te doen met de warming up. Gelukkig zei ik dat ik wel wat foto’s ging maken. Lieve mensen van de selectie van Velo, niemand mag ooit meer klagen over de core stability! Wat ze hier doen is ongeveer 5x zo zwaar als we bij Djim deden. Daarbij springen ze hier van een hoogte van 5 meter en landen ze op de blote voeten. Ze doen zelfs allemaal de ‘burby’ een aantal keren. Ze zijn enorm sterk en hebben geen last van blessures. Ik zal wat foto’s erbij voegen.

Dan ga ik op bezoek bij Farny van het Hospital Project. Meer informatie vind je hier: http://www.sarakasihospitalproject.org/ en het is zeker de moeite om er alles over te lezen. De site zijn ze aan het professionaliseren, maar dit is moeilijk omdat ze die niet kunnen betalen. Heel kort door de bocht: een soort cliniclowns gaan naar ziekenhuizen of gevangenissen en brengen de kinderen wat humor door middel van onder andere acteren. Zij heeft dit ooit opgezet en nu is het een groter en goed project geworden. Het probleem zijn alleen de sponsors. Sponsors willen vaak niet de personeelskosten betalen. Het probleem is alleen dat dit project alleen personeelskosten heeft. Als jullie hier goede ideeën voor hebben dan hoor ik dat graag.

’s Middags na de lunch (ik heb echt Keniaans gegeten! Ugali met groenten) word ik uitgenodigd om mee te gaan met een groepje dansers. Zij moeten dansen voor een videoclip voor één van de bekendste artiesten uit Kenia (‘Nameless’). Ik ga met Kui, Victor en de DJ Joseph mee in de auto. We arriveren in een heel erg luxe hotel. Ongelofelijk dat het hier bestaat. Ik mag zo doorlopen maar de mannen worden gefouilleerd (wat hier trouwens ook bij de supermarkt gebeurd). We stappen in de lift naar het dakterras, zeven verdiepingen hoog. Op het dakterras kijk je uit over Nairobi. Ook bevindt zich hier een zwembad. Een vrouw vraagt mij of ik één van de modellen ben. Ik begin keihard te lachen, zeker wanneer ik hoor dat het liedje ‘African beauty’ heet en er duidelijk wordt gezonden ‘your skin as chocolate’. De danseressen zijn erg professioneel in vergelijking met het geheel. De artiest filmt zijn eigen videoclip met de videofunctie van een digitale camera (wel een Canon spiegelreflex, maar toch). Als ik de modellen zie begrijp ik dat ze misschien blij waren geweest als ik er één was. Volgens mij heeft de artiest ‘nameless’ gewoon wat buurmeisjes gevraagd om een bikini aan te trekken: maatje 44 maakt in dit geval niks uit. Het lijkt allemaal heel professioneel maar eigenlijk is het best wel amateuristisch.

Op de terugweg rijden we langs een afhaal pizza. De pizza’s bevatten eigenlijk allemaal vlees, behalve vegetarische pizza die enorm veel hete pepers bevat. Dorst! Dan zetten zij mij af in de Dome waar Jon alweer op wacht staat. Ik heb wat stroopwafels meegenomen waarvan ik hem er zo één ga laten proeven.

Ik zal wat foto’s toevoegen hier en op Facebook. Slaap lekker en tot morgen!

Liefs, Lies

  • 07 Januari 2014 - 20:09

    Lisa:

    Een goedenavond! Weer zo'n leuk stuk om te lezen, nog snel voor de training. Nu moet ik haasten om nog snel om te kleden, naar de training te gaan (met de auto, je kent me haha) en de niet zware core stability te doen! Hahaha. Ik ga je missen naast me op het matje.

    Ben benieuwd naar de foto's, maar die ga ik vanavond maar bekijken. Je verhalen zijn leuk!!
    Laterrrr

  • 07 Januari 2014 - 20:16

    Tante Jor Poppesnor:

    Lieve Liesie,
    Ben jij daar op vakantie??? haha
    Gezellig hoor allemaal! We genieten mee.
    xxxxxx


  • 07 Januari 2014 - 20:47

    Pa:

    Leuk om te lezen

  • 07 Januari 2014 - 21:17

    Tini En Ries:

    .

    Nou Lies wat een avondtuur maar dat jij gezien word als een model dat verbaast mij niet, maar dat weet je wel.
    Het lijkt mij wel heel gezellig.
    Lieve groetjes.

  • 07 Januari 2014 - 21:57

    Bart:

    Jo Wazungu,

    Klinkt goed allemaal!!! Zo te lezen heb je vandaag een leuke dag gehad! Ben benieuwd wat je morgen allemaal weer te wachten staat.

    Kus

  • 08 Januari 2014 - 13:00

    Peter Van Raaij:

    Hey wazungu! Volgens mij word dat jouw nickname. Weet je wat ik me bedacht? Dat onze/mijn beelden van Afrika altijd zo bepaald worden door wat er in het nieuws is. En dat is meestal ellende. Jou berichten belichten een heel ander aspect van dat grote continent. Leuk om te lezen dat het goed met je gaat, maar vooral fascinerend om te zien wat er allemaal aan mooie dingen gebeurd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 07 Dec. 2013
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 28248

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 20 Maart 2014

Mijn eerste reis: Kenia, Nairobi, Sarakasi Trust

Landen bezocht: